Menu

Skoletjenesten


På grund af stor efterspørgsel på vores skoletjeneste, modtager vi for indeværende skoleår ikke flere bookninger.


I skoleåret 2021/22 bliver Rigsfællesskabets historie inkluderet i folkeskolens historiekanon, og derfor kan landets grundskoler booke et gratis tværfagligt og oplevelsesbaseret undervisningsforløb i Nordatlantisk Hus i skoleåret 2021/22.

Vores 9 forløb byder på alt fra færøske og grønlandske madspecialiteter og oplevelser gennem VR-briller til animation, lege og rollespil.

I kan tilmelde jeres klasse direkte inde på skoletjenesten.dk, ligesom I er meget velkommen til at kontakte vores underviser og formidler
Andreas Otte på aro@dgh-odense.dk



Undervisningen kan tones i forhold til jeres interesser og ønsker, men tager udgangspunkt i følgende emner:

 

Indskoling: 

  • Væsener i Nordatlanten

    Hvem er Havets Moder og kan Huldrerne virkelig find på at bytte børn med mennesker? Mød de mystiske væsener fra Færøerne og Grønland og skab dit eget bæst. Vi tager på en imaginær rejse til Rigsfællesskabets nordligste egne. Her skal vi høre to spændende – og lidt uhyggelige – myter fra Nordatlanten, røre ved pels og ægte sælluffer, synge på grønlandsk og færøsk, smage på tørfisk, se billeder og film og meget andet.

  • Dyr fra Grønland og Færøerne

    Hvilken fugl lyder så uhyggelig, at dens stemme er blevet brugt i gyserfilm? Hvordan smager specialiteter fra Nordatlanten? Børnene skal blandt andet med på fuglefangst i det færøske fuglefjeld, og de skal hoppe fra isflage til isflage for at øve sig på at blive en god grønlandsk fanger. Vi slutter af med at bruge vores nye viden til at skabe en flot plakat til klassen med dyr fra Nordatlanten.

  • Tøj fra Færøerne og Grønland

    Hvad vejer en perlekrave? Hvor glatte er kamikker om vinteren? Hvad sker der med en striktrøje når det regner? I det her forløb, om tøj fra Færøerne og Grønland, skal vi rigtig røre, mærke og prøve på. Vi kigger nærmere på nationaldragterne, og får sved på panden når vi danser traditionel færøsk kædedans og grønlandsk polka. Til sidst skal eleverne klæde en påklædningsdukke på med en nationaldragt de selv designer.


Mellemtrin:

  • Nordatlantiske genrer

    Vi skal lære at kende eventyret, sagaen, myten og folkevisen fra hinanden – og sammen reflektere over deres genretræk. Undervejs skal vi bruge vores sanser og se og røre ved nogle af de genstande fra Nordatlanten, som vi møder i fortællingerne. Til sidst skal eleverne prøve kræfter med stop motion animation af scener fra Rigsfællesskabets sagn.

  • Mad fra Færøerne og Grønland

    Så skal der fyres op under suppegryden, for nu skal vi lave suaasat på ægte grønlandsk maner. Vi skal på en kulinarisk rejse til vores nordlige naboer. Vi skal smage på skærpekød og tørfisk og prøve kræfter med den grønlandske klassiker - Sælsuaasat.

  • Den arktiske natur

    Eleverne skal selv på opdagelse i den arktiske natur. Via VR-briller skal de med egne øjne kigge sig omkring på Færøerne og i Grønland. De skal undersøge sten fra Færøernes vulkanske klippegrund og is fra Grønlands indlandsis. Og så skal de prøve at kende forskel på forskellige sten og mineraler.

  • Design, kunst og arkitektur fra Færøerne og Grønland

    ”Uld er Færøernes guld”, siger man på Færøerne hvor strik var det dominerende erhverv gennem flere århundreder. Mens færingerne blev mestre i strikkekunsten, udviklede deres naboer i Grønland skindsyningen til perfektion. I dette forløb skal vi kigge nærmere på formsproget på Færøerne og i Grønland.


Udskoling:

  • Rigsfællesskabet – 4ever eller i opløsning?

    Hvordan ser fremtiden ud for Rigsfællesskabet. Hvad er de gode grunden til at opretholde Rigsfællesskabet? Og hvorfor ønsker så mange færinger og grønlændere løsrivelse?
    I dette forløb skal vi sætte os ind i nogle af de argumenter og følelser, der taler for selvstændighed eller fortsat medlemskab af Rigsfællesskabet. I grupper skal vi producere små kampagne-videoer, hvor vi fremfører forskellige argumenter.


  • Forbindelser i Nordatlanten

    Kom med på en rejse til Nordatlanten, hvor vi skal finde ud af hvordan man egentlig kommer rundt. Hvordan ser der ud nede i den nye rundkørsel under havet på Færøerne? Hvad betyder det for et land, at der ikke er veje mellem byerne? Og hvad gør man egentlig, hvis man falder og brækker benet langt ude i fjeldet?