Menu

Til læreren

I dette forløb skal eleverne lære om klimaforandringer med fokus på Grønland og inddragelse af Færøenere og Danmark. Du skal forvente at gennemgå tekst-delen af forløbet med eleverne og udvælge teksstykker, de selv skal læse. Ellers bliver forløbet for svært. Det vil også være centralt, at du arbejder indgående med ordforståelse. For der er en del svære ord i forløbet. 

Der er en række forsøg og aktiviteter i forløbet. Mange af dem kan du klare med genbrugsmarerialer, men du får brug for termometre. Desuden vil en række lamper med varmt lys også være nødvendige. Vær opmærksom på, at mange moderne sparepærer som led-lys ikke genererer ret meget varme. 

For at gennemføre hele forløbet i en klasse med 24 elever, skal du bruge følgende:

  • Minimum 6 termometre.
  • Papir og blyant.
  • Minimum 6 glødepærer, fyrfadslys eller andre varme- og lys-kilder.
  • Minimum 6 mindre papkasser som kan lukkes.
  • Minimum 6 halvliterflasker med låg.
  • 12 sodavands- eller øl-dåser.
  • Hvid og sort maling (evt. spray-maling).

I den afsluttende opgave får eleverne brug for adgang til internettet gennem ipad eller computer og tegnesager eller materialer til modelbygning (gibs, ler, maling, genbrugsmaterialer...).

Elevernes alsidige udvikling:

  • Eleverne skal udvikle evnen til aktivt at opsøge og udnytte faglig viden fra relevante medier i forhold til et personligt og socialt meningsfuldt projekt.

Natur/teknologi, undersøgelse, naturen lokalt og globalt:

  • Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen.
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.

Natur/teknologi, undersøgelse, vand, luft og vejr:

  • Eleven har viden om nedbør, vind og temperatur.

Natur/teknologi, modellering, modellering i naturfag:

  • Eleven kan konstruere enkle modeller.
  • Eleven kan anvende enkle modeller til at vise helheder og detaljer.

Natur/teknologi, perspektivering, naturen lokalt og globalt:

  • Eleven kan fortælle om dyre- og planteliv andre steder på Jorden. Eleven har viden om naturområder.
  • Eleven kan fortælle om landskabets udvikling gennem tiden.
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.