Menu

I dette forløb skal eleverne lære om, hvordan man fanger, producerer og tilbereder mad i Grønland og på Færøerne. Det centrale er, at mad er en del af vores kultur, og når noget af kulturen er anderledes, er noget af maden også anderledes, samtidig med at man også spiser burger, hotdogs, sushi og medisterpølse i Grønland og på Færøerne.

Det er en stor fordel for afholdelse af forløbet, hvis du kan få fat i nogle specialiteter, som spises i Grønland og på Færøerne. Tørfisk er f.eks. noget man spiser i hele Nordatlanten, men også lam og torsk er en fællesnævner, og så kan tilberedningen være det, der er anderledes. Hvis du har mulighed for at besøge de nordatlantiske eller grønlandske huse, kan butikkerne der muligvis hjælpe.

I den afsluttende opgave skal eleverne lave mad, og her vil du få brug for madkundskabs-lokalet og at have købt ind forud.    

Dansk:
• Læsning af tekster (opskrift)
• Fortolkning (forholde sig til temaer som mad og kultur i andres og eget liv)
• Kommunikation (træne sociale kompetencer i mødet med eksternt læringsmiljø)

Historie
• Kronologi og sammenhæng. Historieforståelse og kendskab til det nordiske kulturfællesskab

Madkundskab:
• Mad og sundhed (indhold af vitaminer i fx fermenteret mad og naturlige råvarer)
• Madlavning (filetering af fisk, tilberedning af fiskesuppe)
• Måltid og madkultur (madkultur på Færøerne og i Grønland, perspektivering til egen madkultur)

Natur/Teknologi:
• Perspektivering (forstå sammenhængen mellem levevilkår og madkultur)