Menu

Skoletjenesten

 

Ved skoletjenesten i Nordatlantisk Hus kan undervisere booke et gratis tværfagligt og oplevelsesbaseret undervisningsforløb. Vores 9 forløb byder på alt fra færøske og grønlandske madspecialiteter og oplevelser gennem VR-briller til animation, lege og rollespil.
Book tid via skemaet her.

Skoletjenesten ved Nordatlantisk Hus er i skoleårene 21/22 og 22/23 finansieret af Børne- og Undervisningsministeriets 'Uddannelsespulje til øget kendskab til Grønland og Færøerne i folkeskolen'.

Forløb:

Indskoling: 

  • Væsener i Nordatlanten

    Hvem er Havets Moder og hvorfor står der to stensøjler ud for Eysturoy på Færøerne? Mød de mystiske væsener fra Færøerne og Grønland og skab dit eget bæst. Vi skal høre spændende – og lidt uhyggelige – myter og sagn fra Nordatlanten. Vi skal også synge, smage på tørfisk, se billeder og film og meget andet.
  • Dyr fra Grønland og Færøerne

    Hvilken fugl lyder så uhyggelig, at dens stemme er blevet brugt i gyserfilm? Hvordan smager specialiteter fra Nordatlanten? Vi skal lære om, hvor dyrene lever, hvad de spiser og om de bliver jaget. Vi skal også med på fuglefangst i det færøske fuglefjeld og hoppe fra isflage til isflage, for at øve os I at overleve i den grønlandske natur.
  • Tøj fra Færøerne og Grønland

    Hvorfor var uld engang Færøernes guld? Hvilken betydning har dyreskind haft for grønlændernes overlevedelse? I det her forløb skal vi rigtig røre, mærke og afprøve teknikker til tøjproduktion. Vi kigger nærmere på nationaldragterne, og får sved på panden, når vi danser traditionel færøsk kædedans og grønlandsk polka. Til sidst skal eleverne klæde en påklædningsdukke på med en nationaldragt de selv designer.


Mellemtrin:

  • Myter og sagn fra Nordatlanten

    Vi skal høre myter og sagn fra Færøerne, Grønland og Danmark og sammen reflektere over deres genretræk. Vi skal også se på, hvilken rolle disse fortællinger spiller i dag på Færøerne og i Grønland. Til sidst skal eleverne prøve kræfter med stop motion animationer af scener fra Rigsfællesskabets sagn.
  • Mad fra Færøerne og Grønland

    Så skal der fyres op under suppegryden, for nu skal vi lave suaasat på ægte grønlandsk maner. Vi skal på en kulinarisk rejse til vores nordlige naboer. Vi skal smage på skærpekød og tørfisk og prøve kræfter med den grønlandske grødsuppe - suaasat.
  • Den arktiske natur

    Eleverne skal selv på opdagelse i den arktiske natur. Via VR-briller skal de med egne øjne se sig omkring på Færøerne og i Grønland. De skal undersøge sten fra Færøernes vulkanske klippegrund og udregne massefylden på tuff og basalt. Og så skal de prøve at kende forskel på sten og mineraler fra Grønland.
  • Design, kunst og arkitektur fra Færøerne og Grønland

    ”Uld er Færøernes guld”, siger man på Færøerne, hvor strik var det dominerende erhverv gennem flere århundreder. Mens færingerne blev mestre i strikkekunsten, udviklede deres naboer i Grønland skindsyningen til perfektion. I dette forløb skal vi kigge nærmere på formsproget på Færøerne og i Grønland.


Udskoling:

  • Rigsfællesskabet – 4ever eller i opløsning?

    Hvordan ser fremtiden ud for Rigsfællesskabet? Hvad er de gode grunden til at opretholde det? Og hvorfor ønsker så mange færinger og grønlændere løsrivelse?
    I dette forløb skal vi sætte os ind i nogle af de argumenter og følelser, der taler for selvstændighed eller fortsat medlemskab af Rigsfællesskabet. I grupper skal vi producere små kampagne-videoer, hvor vi fremfører forskellige argumenter.
  • Forbindelser i Nordatlanten

    Kom med på en rejse til Nordatlanten, hvor vi skal finde ud af, hvordan man egentlig kommer rundt. Hvordan ser der ud nede i den nye rundkørsel under havet på Færøerne? Hvad betyder det for et land, at der ikke er veje mellem byerne? Og hvad gør man egentlig, hvis man falder og brækker benet langt ude i fjeldet?