Menu

Skoletjenesten

Ved skoletjenesten i Nordatlantisk Hus kan undervisere booke et gratis tværfagligt og oplevelsesbaseret undervisningsforløb om Nordatlanten. I skrivende stund er forløbene Bevægelse og Sport..., Vedvarende energikilder..., Nordatlanten og Rigsfællesskabet... samt Geologi og råstoffer... fuldt booket for skoleåret 2024/2025. Aflysninger og nye tider kan opstå, så lærere må meget gerne tilmelde sig ventelisten med en note om et af disse forløb. 

Man kan læse mere om vores tilbud på skoletjenesten.dk

Booking sker via linket her. 

Skoletjenesten ved Nordatlantisk Hus er i skoleåret 2024-2025 finansieret af Augustinus Fonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Odense Kommune samt Børne- og Undervisningsministeriet.

Bevægelse og sport i Nordatlanten (alle trin)

Er der særlige sportsgrene i Grønland? Hvad er færøsk kædedans? Dyrkede vikingerne sport? Der er masser af helt særlige traditioner for bevægelse, sport og leg at tage fat på i dette forløb.

Læs mere her.

Historier fra Nordatlanten (indskoling)

Der er intet som en god historie, og gode historier er der nok af i Nordatlanten. I dette forløb skal vi se nærmere på gamle og nye historier fra Island, Færøerne og Grønland gennem mundtlig fortælling og børnebøger. Eleverne skal også arbejde med at lave billeder til en kort fortælling fra et af de tre lande. Det bliver eventyrligt, spændende og måske også en lille smule uhyggeligt nogle gange.

Læs mere her.

Dyr og klimaforandringer i Nordatlanten (indskoling)

Hvorfor skal isbjørnen bruge havis? Hvordan føles verdens varmeste pels fra polarræven? Og hvorfor er der ikke længere så mange lunder på Færøerne og i Island? I dette forløb kommer sanserne på spil, når vi skal lære om nogle af de mest spændene dyr fra Nordatlanten, og hvordan klimaforandringerne i Arktis påvirker dem.

Læs mere her.

Vedvarende energikilder i Nordatlanten (mellemtrin)

Island er verdensmestre i at producere grøn strøm, og både på Færøerne og i Grønland er man også ambitiøse med den grønne omstilling. Men er der nogle særlige udfordringer og muligheder for grøn energi i Nordatlanten? Og kan Island, Færøerne, Grønland og Danmark lære noget af hinanden, når det kommer til produktion af elektricitet?

Læs mere her.

Sagnlandet i Nord (mellemtrin og 7.)

Kom på en litterær dannelsesrejse i Nordatlanten. Vi skal høre om Havets Moder, der kontrollerer fangstdyrene i Grønland og Nykurin, der narrer intetanende børn ud i søerne på Færøerne. Vi skal også prøve at forstå, hvad historien om Ormen i Østislands Lagarfljot forsøger at fortælle os. Som workshop skal vi lave stop-motion animationer til udvalgte sagn.

Læs mere her.

Nordatlanten og Rigsfællesskabet - Nordisk ekspansion, hjemmestyre og selvstændighed (6. og udskoling)

Hvordan opstod Rigsfællesskabet? Hvad har Islands rolle været, og hvordan ser fremtiden ud for Rigsfællesskabet? I dette forløb imødekommer vi det nye historiekanon-punkt 'Nordatlanten og rigsfællesskabet' og perspektiverer til nutidens nordatlantiske nationer.

Læs mere her.

Klimaforandring og klimatilpasning i Nordatlanten (udskoling)

Hvad er global opvarmning? Hvorfor sker det? Hvorfor er Arktis særligt vigtig og særligt hårdt ramt af klimaforandringer? Hvad sker der med indlandsisen og gletsjerne i Island, når temperaturen stiger? Og hvorfor er lunden ved at forsvinde fra Færøerne?

Læs mere her.

Geologi og råstoffer i Nordatlanten (udskoling)

I den danske dramaserie "Borgen" kan man opleve, hvad et olieeventyr kan komme til at betyde for Grønland. Men kan man overhovedet bore efter olie i Grønland? Hvordan var det nu med det færøske olieeventyr? Og hvad er det ved Islands geologi, der gør landet vigtigt for produktion af aluminium såvel som opfangning af CO2 fra atmosfæren?

Læs mere her.