Menu

Flytransport i Grønland og på Færøerne

Flytransport udgør i dag den primære passagertransport til og fra Færøerne og Grønland, men også mellem Grønlands spredte byer. Der er kun tre lufthavne i Grønland, der er lange nok til, at store jetfly kan lande. Alle tre lufthavne er bygget af det amerikanske militær og ligger langt væk fra hovedstaden Nuuk og andre byer. Derfor er man ved at udvide lufthavnen i Nuuk, så den kan modtage jetfly direkte fra Danmark og andre steder. I dag ankommer man typisk med Air Greenlands Airbus til Grønland via Kangerlussuaq Lufthavn, og her vil de fleste rejse videre med propelfly. Det tager under en time at komme til Nuuk med et Dash-8-fly, men det koster næsten lige så meget, som at komme fra Kastrup til Kangerlussuaq. Derfor bliver det hurtigt dyrt at rejse i Grønland.

De steder i Grønland, hvor der ikke er en lufthavn, anvender man nogle steder flyvning med helikopter. Det er f.eks. nødvendigt for at komme til Østgrønlands største by Tasiilaq fra lufthavnen i Kulusuk.

På Færøerne er det blandt andet Atlantic Airways, der står for flytransporten. Selskabet flyver fra Vágar Lufthavn, der er en gammel britisk militærlufthavn fra 2. verdenskrig, hvor England besatte øerne som led i kampen mod Nazityskland. Atlantic Airways anvender også helikoptere til beflyvning af isolerede områder, og det er ret billigt sammenlignet med andre steder.   

Atlantic Airways har flere daglige flyvninger mellem Danmark og Færøerne og flyver ugentligt til forskellige destinationer i Danmark og Europa. Fra Grønland flyves der omvendt stort set kun passagerflyvning til Kastrup eller Reykjavik Lufthavn.

Vagár Lufthavn er kendt som en af de farligste lufthavne i verden. På grund af fjelde skal flyet drejes kort før landing, og der er ofte tåge og turbulens. Der har været flere dødsulykker ved lufthavnen. Mest kendt er ulykken d. 3. august 1996, hvor et fly fra det danske forsvar, med den danske forsvarschef Garde og 8 andre personer, forulykkede under indflyvningen. Alle ombord omkom.